Lancering campagne ‘Het gezicht van tbs’
Moordenaars, verkrachters of nog erger. Dat is vaak het beeld dat mensen hebben bij tbs-patiënten. Iemand is meer dan zijn of haar delict. In de tbs wordt hard gewerkt aan herstel, voor een veilige terugkeer in de samenleving. Hoe dit vanuit de ogen van een tbs-patiënt eruitziet, wordt duidelijk in de campagne ‘Het gezicht van tbs’ die op 8 januari 2024 wordt gelanceerd door TBS Nederland en DJI.
Tbs-patiënten vertellen hun verhaal
In ‘Het gezicht van tbs’ staan de verhalen van vijf fictieve tbs-patiënten centraal. Zij krijgen een gezicht via de verhalen van Mike, Andey, Eva, Anton en Gé. Ze worden voorgesteld in een animatie. En je leert meer over hun achtergrond, delict en behandeling via de verhalen en podcastafleveringen. Bij elke tbs-patiënt wordt hun verhaal ondersteund met cijfers en informatie. De campagne is te vinden via www.hetgezichtvantbs.nl.
Doel van de campagne
Met ‘Het gezicht van tbs’ dagen we mensen uit om zich meer te verdiepen in een tbs-patiënt en in tbs. Uit respect voor slachtoffers en/of nabestaanden en ter bescherming van de tbs-patiënt wordt er extern nooit ingegaan op de delicten die een tbs-patiënt heeft gepleegd.
Via deze verhalen krijgen ze een gezicht. De vijf fictieve personen belichamen namelijk de vijf meest voorkomende tbs-patiënten die momenteel in de tbs-klinieken verblijven. Zij vertellen wie zij zijn, wat zij in het verleden hebben meegemaakt, over wat ze hebben gedaan en waarom. Maar ook over hoe zij de behandeling in een tbs-kliniek ervaren. Dit alles om meer kennis en een beter beeld te krijgen van tbs-patiënten en de behandeling.