Basisvoorwaarde identiteitsbewijs
Iedere burger dient over een geldig identiteitsbewijs te beschikken, dus ook de gedetineerde burger. Het document is nodig om tal van zaken bij (overheids)instanties te regelen.
De inspanningen zijn erop gericht tijdens detentie de gedetineerde te voorzien van een identiteitskaart, paspoort of een Nederlands vreemdelingendocument. Volgens de handreiking, behorende bij het bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’ van DJI, reclassering en VNG, is DJI de aangewezen partij om actie te ondernemen voor het regelen van identiteitsbewijzen.
Toegang gemeenteambtenaar
De PI screent iedere gedetineerde op aan- of afwezigheid van een paspoort of soortgelijk document. De casemanager van de PI informeert de gemeente van herkomst als er een hulpvraag op dit gebied is en komt samen met de gedetineerde in actie om het te regelen. Voor die gegevensdeling moet de gedetineerde overigens wel eerst toestemming geven.
De procedure en kosten kunnen per gemeente verschillen. Uitgangspunt is dat de gedetineerde burger zelf de kosten draagt van aanschaf van het document. De gemeente spant zich in om de gedetineerde vóór het verlaten van de inrichting een geldig identiteitsbewijs te verstrekken. De PI verleent desgewenst toegang aan de gemeenteambtenaar.
Zie voor meer informatie de wet op de identificatieplicht.