De kleine stappen waarderen
Verhalen uit de praktijk
Tijdens haar stage in het derde jaar van de opleiding pedagogiek wist Melissa het zeker: werken met jongeren is wat ze wil. In deze periode kreeg ze pas echt een goed beeld van het werk. En dat is zeker niet iets dat je leert in een studieboek. ‘Ik wist niet goed wat me te wachten stond. Wat er allemaal bij deze functie komt kijken, zie je pas echt als je diensten meedraait. Ik vond het mooi om te zien hoe de pedagogisch medewerkers omgingen met de verschillenden problemen die de jongeren hebben.”
Creatieve oplossingen
“Na mijn stage was ik verkocht. Ik zag het gelijk als een grote uitdaging om als pedagogisch medewerker aan de slag te gaan. Elke dag op de groep staan is nog steeds één van de leukste dingen aan mijn werk. Alle jongeren zijn zo verschillend en hier moet je telkens weer op een creatieve manier mee omgaan. We zijn hier dagelijks bezig met begrenzen, stabiliseren en het werken aan doelen. Hier komen ook oudergesprekken bij kijken of het voorbereiden van leuke activiteiten. Geen dag is hetzelfde. Wat er ook bij komt kijken, is dat de sfeer binnen een paar minuten kan omslaan. Daarom is het belangrijk dat je de hele dag scherp bent.”
“Elke seconde van de dag sta je aan, en dat is zeker niet voor iedereen weggelegd. Dat een dag zomaar ineens heel anders loopt, biedt juist heel veel afwisseling.”
Veel mogelijkheden
“Toen ik startte, had ik nooit verwacht dat ik 5 jaar later in een seniorrol zou zitten. Toch ben ik heel dankbaar voor het vertrouwen dat ik heb gekregen en die stap mocht zetten. Door mijn vaardigheden en ambitie kreeg ik die kans. Als senior pedagogisch medewerker is mijn takenpakket nog een stuk diverser dan voorheen. Zo heb ik meer verantwoordelijkheden richting het team. Wat zijn de behoeftes en hoe coach ik iedereen zo goed mogelijk? Daarnaast draai ik IV-diensten. Dat staat voor interne verantwoordelijkheidsdiensten. Je bent dan het aanspreekpunt van de inrichting voor alle partners. Op die manier zie je ook meer van de instelling dan alleen je eigen team of afdeling.”
“Als je langer meedraait krijg je telkens meer zelfvertrouwen. Daar moet je echt in groeien door praktijkervaring.”
Eigen grenzen bepalen
“In dit werk heb ik geleerd om mijn eigen grenzen aan te geven. Dat is ontzettend belangrijk. Iedere pedagogisch medewerker heeft een eigen manier van werken. Hoe ik me opstel tegenover de jongeren kan voor mij werken, maar past niet bij andere collega’s. Daarom is het belangrijk om je grenzen te bepalen én te kiezen welke werkstijl bij je past.”
Kleine stappen
“Voordat ik praktijkervaring had, denk je dat je heel veel voor de jongeren kan betekenen. En dat is ook zeker zo. Toch is het in de praktijk heel anders en doe je in elke situatie wat je kan. Daardoor heb ik geleerd om juist de kleine stappen heel erg te waarderen. Sommige jongeren hebben heftige dingen meegemaakt en dan kost het behalen van doelen gewoon meer tijd. Soms zijn kleine momenten van contact dan al heel waardevol.”
“Je krijgt bij de RJJI mooie kansen om door te groeien en jezelf te blijven ontwikkelen. Dat in combinatie met een uitdagende doelgroep maakt mijn werk zo uniek.”
Toekomst
“Ik heb binnen de RJJI al zoveel geleerd en mooie stappen gemaakt. En er zijn nog steeds doorgroeimogelijkheden genoeg. Binnen de RJJI kan je alle kanten op. Vanuit deze rol kan ik bijvoorbeeld doorgroeien naar afdelingshoofd. Voor nu zit ik nog heel erg op mijn plek in deze functie en ben ik nog lang niet uitgeleerd. Maar als je toe bent aan een nieuwe uitdaging of nieuwe verantwoordelijkheden, dan kan je dat altijd bespreken. Net zoals het volgen van opleidingen of cursussen. Als je daar behoefte aan hebt, word je daar altijd goed mee geholpen. Het is fijn dat die mogelijkheden er zijn.”