Stagelopen op de meisjesafdeling vergt een bepaalde mate van alertheid en scherpte
Verhalen uit de praktijk
Het einde van haar stageperiode bij De Hunnerberg komt in zicht. Alma heeft ruim 9 maanden met veel plezier stage gelopen op de meisjesafdeling. Na de zomervakantie begint ze aan haar laatste jaar van de opleiding Social Work. “Het werken met de meiden was leuk maar uitdagend en vereiste een bepaalde vorm van scherpte. Ik denk wel dat ik mezelf op meerdere vlakken heb ontwikkeld het afgelopen jaar”.
SPAM
Ik heb bewust voor de opleiding Social Work gekozen. Het specifiek werken met mensen of jongeren die een bepaalde problematiek hebben, heeft altijd mijn interesse gehad. Ik heb in de eerste jaren van mijn opleiding ook bij andere organisaties stage gelopen, waarbij ik voornamelijk met volwassenen werkte. Tijdens het oriënteren voor deze stage wilde ik het roer helemaal omgooien en kijken of het werken met de jonge doelgroep wat voor me was. Ondanks dat ik zelf relatief jong ben (23 jaar), leek het me wel een leuke uitdaging. Via-via hoorde ik over De Hunnerberg. Ik solliciteerde en werd uitgenodigd voor een gesprek. Helaas kwam die uitnodiging tussen mijn ongewenste e-mails terecht. Ineens werd ik gebeld waar ik bleef. Gelukkig kon ik in de middag alsnog op gesprek en kreeg ik een aantal weken later te horen dat ik het was geworden. Ik was echt heel blij.
Meisjesafdeling
Ik loop stage op de langverblijf meisjesafdeling. In het begin was ik erg zoekende naar hoe ik het beste met deze doelgroep om kon gaan. Waar jongens vaker recht voor hun raap zijn, kunnen meisjes best sneaky zijn. Hierdoor merkte ik bij mezelf dat ik wat minder goed contact wist te leggen met de meiden. Meisjes kunnen langer door blijven gaan over een akkefietje en kunnen onderhuidse opmerkingen maken. Vooral in het begin heb je niet zo snel door hoe de verhoudingen onderling zijn. Dat vereiste wel een bepaalde mate van alertheid en scherpte.
Luisterend oor
In principe had ik veelal dezelfde taken als die van een groepsleider, maar dan altijd onder begeleiding. Hierbij kun je denken aan administratieve taken zoals het schrijven van een overdracht of het maken van de onderwijslijst voor de volgende dag. Daarnaast voer ik ook gesprekken met de jongeren, bijvoorbeeld over hoe ze bepaalde situaties beter aan kunnen pakken. Daarbij benoem ik wat ik zie en bevraag ik ze op hun gedrag en geef ik feedback. Maar ook het bieden van een luisterend oor is een belangrijk onderdeel. Verder draai ik mee in het dagprogramma. Ik zorg er met mijn collega’s voor dat ze op tijd wakker worden, gedoucht aan het ontbijt verschijnen, dat ze hun corveetaken goed uitvoeren en dat ze zich niet vervelen. Sommige meiden zijn van nature niet zo ondernemend, dan vraag ik bijvoorbeeld of ze mee een spelletje gaan spelen.
Afstand-nabijheid
Ik heb mezelf goed kunnen ontwikkelen de afgelopen maanden. Ik ben er heel bleu ingestapt, wist weinig van de doelgroep en ook niet zo goed wat ik moest verwachten. Toch kwam ik erachter dat de wijze waarop ik normaal gesproken te werk ging, niet per se altijd de juiste was. De meiden hebben me af en toe best een goede spiegel kunnen voorhouden, zonder dat zij dat doorhadden of ik dat doorhad. Ik had voornamelijk in het begin moeite met de afstand-nabijheid. Veel meiden hebben nagenoeg dezelfde leeftijd als ik en dat zorgde ervoor dat het soms te vriendschappelijk werd. In het begin wilde ik zelf uitproberen hoe ik hier het beste mee om kon gaan. Dat bleek nog best lastig, dus dat is echt een leerpunt geweest voor mij. Je bent daar tenslotte wel aan het werk als stagiaire, dus het is van belang dat je die rol dan ook aanneemt. Gelukkig gaat dat dat nu een stuk beter en kan ik er met mijn collega’s over praten. Zij geven me tips uit hun eigen ervaring en kennis zodat ik een professionelere houding kan aannemen.
Divers team
Over het algemeen voel ik me volledig opgenomen binnen het team. Er zijn weleens momenten dat er snel gehandeld moet worden en waar ik dan niet altijd helemaal in meegenomen word. Dat begrijp ik ook, want er moeten soms beslissingen gemaakt worden op basis van kennis en ervaring. Zo is de ene collega wat meer bezig met het feit dat ik moet leren door te observeren en de ander leert mij om zelf initiatief te nemen. Ik kan altijd bij iedereen terecht en ze vinden het ook belangrijk hoe het met me gaat. De teamsfeer onderling is ook goed. We hebben een divers team van collega’s die al langer samenwerken en nieuwe collega’s. Iedereen steekt er moeite in om het team continu te blijven verbeteren.
Blijf jezelf
Ik zou studenten zeker aanraden om hier stage te lopen. Je moet je er wel bewust van zijn dat er ook best intensieve dagen tussen zitten. De belangrijkste boodschap die ik potentiële nieuwe stagiairs mee zou willen geven is; blijf dicht bij jezelf. De jongeren zien het meteen als je niet jezelf bent en daardoor kun je ook geen (professionele) band met ze opbouwen.